fbpx
 

Har du nok nydelse i din hverdag ?

Hvis ikke ? Så burde du måske.

Læs videre her.

Når vi nyder og gør noget godt for os selv, producerer vores kloge kroppe hormonet Oxytocin.

Forestil dig en vægt – med balance skåle. Hvis vi tilføre oxytocin i den ene side vil kortisolen blive mindre i den anden.

Man kan altså ikke have meget kortisol og meget oxytocin samtidig.

Mængden af oxytocin halvres efter få minutter – men det betyder jo bare at du skal have så meget nydelse ind i din hverdag som muligt – til simpelthen at skubbe kortisolen (for meget) ud af din krop!

Alt, hvad der vender energien indad og nulstiller de ydre aktiviteter, udløser oxytocin.

Min liste over ting der giver nydelse og udskiller oxytocin:

Kærtegn & Berøring

Som jeg nævnte i videoen ovenfor, så er berøring det som stimulerer oxytocin mest. Derfor skal du have så meget af det som muligt.

Eksempler:

  • Varme
  • Svøb sig ind i bløde tæpper eller tag blødt tøj på
  • Kærtegn
  • Massage (udløser oxytocin både for den der giver og modtager)
  • Nus
  • Knus og kram
  • Zoneterapi (se video længere nede)
  • Find selv på flere

Tørbørstning

Hvorfor tørbørstning?

Tørbørstning tæller for berøring.

Tørbørstning hjælper en dårlig fordøjelse. Har du derfor forstoppelse eller er oppustet så kan tørbørstning måske hjælpe.

Bonus: Din hud bliver silkeblød og mere fast.

Tørbørstning renser lymfesystemet og hjælper med at transportere affaldsstoffer ud af kroppen.

Jeg bruger selv en Ionisk tørbørste.
Det gør jeg fordi, at sådan en børste har kobbertråde, der laver friktion og genererer negativt ladede ioner.
Ligesom jeg fortalte om i blogindlægget om ro i forbindelse med grounding har disse  gavnlige effekt på vores sundhed, nervesystem, energi og humør.

Sådan gør du:

  • Prøv at være så mindful som muligt imens du tørbørster dig selv
  • Tørbørst enten hver morgen eller aften inden du går i bad.
  • Børst på tør hud, ellers bliver det for hårdt for huden.
  • Du kan evt dryppe en dråbe lavendel i håndfladen og stryge børsten over hånden for at fordele olien.
  • Børst altid i retning mod hjertet.
  • Børst med rolige bevægelser og ikke for hårdt og aldrig i ansigt og på halsen.
  • Start under højre fod og op – så fra højre håndflade og ind – så under venstre fod og op – så venstre håndflade og ind.
  • Så ryggen, så godt du nu kan nå – på maven skal du børste i urets retning.

Sex & Orgasmer


Sex er super vigtig hvis du er stresset
Det ærgerlige er at lige netop lysten til dette har det med at bliver mindre hvis man er stresset.

Men sex gør simpelthen det at det får dig til at føle dig mindre stresset og det at være mindre stresset ( eller i det mindste i bedre humør) kan føre til mere sex.  


En anden undersøgelse viste at det at have sex kan føre til mindre stressrespons under udfordrende situationer, hvilket jo er en god ting. Så det er bare at dyrke noget sex inden man skal performe.

Orgasmer


Orgasmen har i sig selv mange fordele for din sundhed og stressaflastning.
Det at få orgasme kan få din krop til at slappe af og frigiver endofiner, oxytocin og mange flere, der som før har stor effekt på din sundhed.
Endorfinerne som bliver frigivet, giver mere lyst, energi og denne form for afslapning kan også have stor følelsesmæssig effekt.

Sex med dig selv eller din partner


Bortset fra de ting jeg lige har nævnt, så har sex jo også nogle åbenlyse fordele i forhold til stresshåndtering.
Ud over at effektivt fjerner tankerne fra dine bekymringer, giver sex nogle af disse andre fordele ved stresshåndtering:

  • Fjerner dine bekymrende tankerne.
  • Dybe vejrtrækninger
  • Berøring
  • Nærvær
  • Motion
  • Kys, kram og nus
  • osv

Omsorg, Nærvær, Mennesker & Relationer

Oxytocin dannelsen stimuleres også ved:

  • Både det at give og opleve omsorg stimulerer oxytocin produktionen.
  • Har du børn, så vær bevidst om at al tæt samvær med dem producerer oxytocin, hos jer begge.
  • Omsorg kan man ikke give eller få for meget af. Heller ikke til sin partner eller andre nære personer.
  • Alt nærvær og al opmærksomhed mellem mennesker stimulere dannelsen af oxytocinen.
  • Fortrolighed.
  • Selv en rar telefonsamtale eller en fortrolig samtale over en kop te eller kaffe.
  • Tillid mellem mennesker – Jo større tillid du viser, jo mere oxytocin i blodet kan findes hos jer.

Grin

Grin og latter er et vanvittigt godt middel mod stress.Vores kroppe har stor gavn af grin, humor og latter. Når man griner, giver kroppen hjernen besked om at slappe af.

Grin påvirker koncentrationen af stresshormonerne adrenalin og kortisol i dit blod, positivt. Der kommer iøvrigt den samme fysiske reaktion i kroppen – om du griner af noget eller griner helt uden grund.

Det vil sige at det faktisk ikke er nødvendigt at have noget at grine af, for at fjerne stress. Det behøver heller ikke at være en hysterisk grin – et lille smil kan være nok.

  • Hvis du ikke har nemt til latter, så kommer der lige en god nyhed her – Ligesom så meget andet, så kan et godt grin faktisk trænes. 
  • Prøv at gør det til et mål at grine højt, mindst én gang hver dag.

Meditation


 
Mange kan have lidt modstand på det her med det indre barn.
Derfor vil jeg gerne forklare lidt om det.
Og hive det ned på jorden.
som jeg nævnte i videoen ovenfor havde jeg personligt rigtig svært ved at inde ud af hvad jeg godt kunne lide, efter jeg havde fået stress. hvem jeg avr osv da jeg var syg med stress. jeg havde fuldstændig glemt det.
Når jeg blev spurgt hvad jeg godt kunne lide at lave – hvad der gjorde mig glad – begyndte jeg at græde, fordi det var så forfærdelig en følelse, når det gik op for mig at jeg ikke kunne huske det.
Da jeg endelig fattede indre barn konceptet kom jeg i tanke om at jeg elskede:

  • At lave modellervoks – sådan store landskaber.
  • At lave papirsfly og sende dem ud af vinduet med tanker.
  • At løbe.
  • Dyr.
  • At dekoreret min kalender. 
  • At danse.

Selvom jeg nu som voksen er lidt hæmmet i min krop fordi jeg i mange år har tænkt på hvad andre tænker om mig,  danser jeg nu når jeg kører med toget.
Jeg står næsten altid i den der mellemkupé og danser.
Det gør mig glad og andre omkring mig bliver faktisk også glade.

Nu skal vi til at finde ud af hvad du godt kan lide, hvis du ikke kan huske det.
Der er måske ting du kommer i tanke om som du hurtigt slå ned, fordi “det var jo fordi jeg var et barn” – ja måske, men prøv det lige af. og lad være med at ligge tingene fra dig lige med det samme.
For som jeg sagde i uge 3, så kan vores kroppe ikke lide forandring, og vil for det meste stritte imod.

Så giv lige dine gamle hobbyer en chance.

Hvis du elsker at vaske op, eller sidde på strøget og kigge på mennesker eller noget helt tredje, så gør en masse af det.

Bare fordi at det er sundt og på mode at dyrke crossfit, så er det ikke ens betydning med at det er noget du kan lide.
Det betyder dog ikke at du skal udelukke forskellige ting

  • Vær åben.
  • Prøv ting af.

Måske elsker du at ride eller hækle, helt uden du ved det.

I det hele taget, ønsker jeg at du skal finde dit indre barn lidt frem – kald det noget andet hvis det lyder for irriterende.
Det jeg mener er – gør som et barn:

  • Tag lurer når du er træt
  • Leg uden for
  • Stå på hovedet
  • Hop i trampolin
  • Lav gadedrengeløb eller løb istedet for at gå.
  • Stop og og undersøg de små ting
  • Glem tiden
  • Lav fejl
  • Græd når du er ked af det
  • Grin når du er glad
  • Tis når du skal tisse
  • Find lege elementer i alt – regn ting ud på gaden, lav ordlege
  • Dagdrøm
  • Farvelæg
  • Læg perler
  • Syng
  • Spil fodbold
  • Slå en vejrmølle
  • Leg med dukker
  • Mal på sten
  • Dans
  • Lav puslespil

…osv osv jeg tror you get the picture.

Indre Barn Meditation


Jeg har forsøgt at lave den så meget nede på jorden som muligt. Håber du får noget ud af den.

Jeg vil i hvert fald bede dig om at være åben og nysgerrig på hvad der kan komme op.

Hvis der ikke kommer noget op, så er det også helt okay. Så er det måske bare ikke tiden til det lige nu.

Det en indre barn meditation kan, er at minde dig om hvad man måske har glemt man godt kan lide at lave eller bruge tid på.

Hav derfor din notes bog ved din siden, til at skrive dine tanker ned bagefter.

Du kan hente meditationen gratis inde i min lille kiosk.

Du kan også hente meditationen, ved at trykke på billedet:

Zoneterapi

Hvis du er interesseret i at vide lidt mere om hvorfor zoneterapi virker kan du læse mere HER>>

Binyrene

Hypothalamus

Rigtig god fornøjelse

De bedste hilsner
Pernille, Healthyish