fbpx
 

Meditation – hvis du kan trække vejret, kan du også meditere

I 2019 rejste vi til Nepal – Lumbini – byen hvor buddha blev født. Det var en kæmpe oplevelse, på mange måder, både for mig selv men også for min søn.

Vi snakkede rigtig meget om Buddha da vi stod i en lang kø for at få lov til at se det sted i en ruin, hvor Buddha var blevet født. Vi kom blandt andet til at snakke om meditation. Buddha sagde mange kloge ting og underviste til sidst i meditation, som et redskab til at opnå befrielse fra lidelse.

Bare det at man underviser i meditation, burde sige meget. Det kræver nemlig øvelse, men når dette er sagt så kan alle meditere.

“Meditation is always possible, at any time. If you are rushing to the office, then you should be mindful of rushing.”

Da vi kom hjem fra Nepal uddannede jeg min som mindfulness instruktør. Her forklarede, min underviser Sussanne Wexø, meditation således at det er en teknik eller metode hvor man kan opnå en tilstand – en tilstand som vi for eksempel kender når vi falder i staver.

Hvordan bliver jeg god til at meditere?

En af de største misforståelser der er omkring det at meditere, er at du kan være god eller dårlig til det! Meditation skal ikke være svært. Man kan simpelthen ikke gøre det forkert – og hvor befriende er det ikke lige.

Faktisk hvis du kan trække vejret, kan du også meditere.

Derudover vil de fleste meditations undervisere sige, at enhver tid brugt på at meditere er god, uanset hvor kort. Den bedste tilgang du kan have til at begynde at meditere, er at finde ud af hvad der er behageligt og at sørge for at gøre det til en vane.

Hvordan meditere man så?

Man kan meditere på rigtig mange forskellige måder. Du kan gøre det ved hjælp af en visualisering. Jeg har lavet en kort visualisering du kan lytte til her nedenfor:

Ellers kan du blot sætte dig og gøre følgende:

  • Sæt dig ned. Sæt dig så du sidder tilpas, men gerne med lige ryg. Du kan også lægge dig ned. Du skal sidde eller ligge, så du kan være afslappet men stadig være tilstede.
  • Se dig omkring i det rum du befinder dig og luk nu dine øjne. Du kan også vælge blot at slappe af i øjnene og lade dem hvile på et sted på gulvet (hvis du sidder op) eller loftet (hvis du ligger ned).
  • Læg nu mærke til alle lydene omkring dig og vid at du er tryg.
  • Bliv nu opmærksom på din vejrtrækning. Træk vejret ind og hold en kort pause til du føler en trang til at puste ud. Pust da stille ud og hold endnu en pause til du igen føler trang til at trække ny luft ind. Bliv her lidt og gør det et par gange.
  • Bemærk de tanker og følelser der opstår. Hver gang du bemærker at en tanke, følelse eller opfattelse har taget din opmærksomhed væk fra dit åndedræt, skal du bare forestille dig at de er skyer, der stille svæver forbi uden at du tager stilling til dem. Der er ingen grund til at dømme dig selv når dette sker; Blot vend stille og roligt tilbage til at fokusere på din vejrtrækning.
  • Forsæt med dette i den tid du har sat af. Observer gerne den følelse du nu har i kroppen. Og vend tilbage til denne stemning så ofte som du har lyst.
  • GODT GÅET – Du har nu mediteret.