fbpx
 

Hvad betyder mindfulness og hvad vil det sige at være mindful?

Hvad betyder mindfulness og hvad vil det sige at være mindful?

Måske har du selv stillet dette spørgsmål

Eller måske:

“falder man i søvn?”

“Skal jeg tilmelde mig et eller andet kursus for at være mindful?”

Jeg vil derfor forsøge at forklare lidt omkring hvad det er og hvordan man kan få det lidt mere ind i sin hverdag – og sidst men ikke mindst –  hvorfor man dog skulle have lyst til at gøre det!

MINDFULNESS

Mindfulness er slet ikke så langhåret som man skulle tro.

I virkeligheden er det bare daglige pauser eller velvære i løbet af vores hverdag. Det er nærvær!

Mindfulness er altså kvaliteten af den tid du er nærværende: ikke er distraheret. At være i øjeblikket – øjeblik for øjeblik, uanset hvor vi er i vores liv eller hvad vi laver. 

En af grundene til at ´mindfulness´ har fyldt så meget de sidste mange år, er fordi det simpelthen er så svært at være mindful i vores tid. Så vi har brug for at øve det!

Vi skal altså have integreret øvelser i vores hverdag, der kan hjælpe os med at fjerne os fra livets travlhed, fra distraktionerne i livet, hvor vi rent faktisk kan træne det og sætte os ind i den kvalitet af opmærksomhed der kræves.
En rigtig god øvelse til dette er, meditation. Derfor bliver meditation rigtig ofte nævnt i samme sætning som mindfulness.
Jeg har skrevet et indlæg omkring meditation, så ligenu vil jeg kun kort komme ind på at meditation bare er en øvelse/en lille pause i hverdagen hvor du øver dig i at være nærværende med dig selv i 5, 10, 30min eller længere.
Hvis man nemlig er tryg ved det, og god til at være nærværende med sig selv i stille omgivelser, er det (med tiden) nemmere at være det i alle situationer og miljøer man befinder sig i.

Jeg vil nu give dig 10 gode råd og øvelser du kan prøve af og se hvilke der giver mening for dig, i forhold til at være mere mindful i din hverdag.

1. Et godt sted at starte

Du behøver ikke at lytte til apps eller læse bøger eller lign. Du kan blot sætte dig.

Find et sted hvor der ikke er for meget larm og hvor du føler dig tryg!

  • sæt en alarm på din telefon, på f.eks. 5min,.
  • sæt dig afslappet og behageligt
  • luk dine øjne
  • begynd at fokuser på din vejrtrækning
  • find det sted hvor du mærker din vejrtækning mest. For nogen er det igennem næsen, for andre er det mavens bevægelse. Fokuser nu på din vejrtrækning her.
  • Læg mærke til luften der kommer ind og igen på at den kommer ud.
  • Hvis dine tanker forsvinder væk fra din vejrtrækning, får du blot din opmærksomhed tilbage til denne.
  • Når alarmen lyder åbner du blot øjnene – så simpelt er det

2. Meditation

Det at meditere kan også lyde en lille smule langhåret og at man virkelig skal være i zen for at det giver nogen som helst virkning. Men dette er ikke sandt.

Så hvordan meditere man korrekt?

Det gøres ved at sætte sig og forvente intet! Altså du skal ikke forvente nogen svar eller specielt følelse i kroppen. Det handler udelukkende om beslutningen om at sætte sig og fokusere på sin vejrtrækning. Og hver gang ens tanker flyver afsted – stopper man op og starter forfra med at fokusere på sin vejrtrækning

3. De små ting

Mindfulness er som sig ikke mere end “blot” at være nærværende. Derfor er en rigtig god og meget simpel øvelse at drikke et glas vand mindfult.

Det du skal gøre er at når du vågner om morgen, skal du i et roligt tempo tage et glas og fylde det helt forsigtigt med vand. Du skal så derefter drikke vandet, en lille tår af gangen, imens du observere vandet bevæge sig fra dine læber og ned igennem din krop. Dette gør du til glasset er tomt. mindfult.

Studer glasset. Berolig din vejrtrækning – bliv opmærksom på din vejrtrækning. Lad alle tanker i dit hovede stille forsvinde.

Ideen med denne øvelse er at du tvinger dig selv til at gøre en så hverdags agtig ting, som du normalt bare gør eller skynder dig at gøre, til en langsom process hvor du giver dig tid til at mærke årsagen og bruger den tid der skal til for at blive færdig.

Rent fysisk hjælper et glas vand dig om morgenen med at skylle urenheder ud. Mentalt kan et glas vand der bliver drukket mindfult slippe den stress og bekymringer din dag måtte indeholde.

4. Træk vejret

En super simpel metode at øve sig i at være mindful og tilstede er en lille vejrtrækningsøvelse.

Du kan lave denne øvelse ALLE vegne.

Du behøver faktisk ikke engang at sætte dig med lukkede øjne.

Øvelse:

Du trækker været og tænker små sætninger til dig selv undervejs

Du trækker vejret ind – “jeg smiler”

Du puster ud – “jeg slipper” (hvad der nu skal slippes)

Du trækker vejret ind  – “jeg smiler til min krop”

Du puster ud – “jeg beroliger min krop”

Du trækker vejret ind  – “jeg smiler til mine følelser”

Du puster ud – “jeg beroliger mine følelser”

SMILER, GIVER SLIP 

5. Oplev alt som om det var første gang

I begynderens sind er der mange muligheder, men i ekspertens er der få” – zenmester Shunryo Suzuki 

Buddismen har et koncept der hedder Shoshin som betyder ´begynderens sind´.
Dette koncept går ud på at give slip på det du ved og være åben når man for eksempel studerer et emne.

Når man er en ægte begynder, er ens sind tomt og åbent. Du er villig til at lære og overveje alle informationer, ligesom når et barn opdager noget for første gang. Faktisk er børn nogle af de dygtigste til at være mindful

6. Digital detox

 Indsæt tidspunkter i løbet af en dag, eller hele dage, hvor du ikke er online.

Undersøgelser viser at folk der ser mindre end en halvtimes tv om dagen er mere tilfredse med deres liv end folk der ser mere. Dette skyldes naturligvis også hvad der er der vises i tvet.

Men ligegyldigt hvad, så tror jeg godt de fleste af os kan blive enige om at vores telefoner, computere og fjernsyn gør det sværere for os i hverdagen at være nærværende. 

Derfor kan man øve sig i at ligge den fra sig – sætte den på flytilstand – i nogle timer hver dag.

7. Opgiv kontrollen

Os med børn ved at hvis man blot slap kontrollen og følger med i f.eks en af sine børn lege – så er man langt mere nærværende end hvis man forsøger at kontrollere selv samme. 

Der er flere situationer hvor man med fordel kan slippe lidt af den kontrol man har og blot være tilstede i nuet. 

8. Kropsscanning

Kropsscaninger – jeg er KÆMPE fan. 

Da jeg først lærte at meditere, faldt jeg enten i søvn, fik angst eller blev helt vildt rastløs. Men ved kropscanninger, skal man “blot” koncentere sig om først sine tæer, så sine fødder og sine ankler osv osv. 

Det gør meditationen langt mere udholdelig i starten og det er super afslappende.

Jeg har lavet en kropscanning, som du kan købe i min webshop, hvis du har lyst til at prøve. Du finder den HER >>

9. Naturen

Gå en tur i skoven, ved vandet eller hvor du nu føler dig godt tilpas. Sluk din telefon og går stille og roligt rundt imens du observere lydene omkring dig, lugtene omkring dig, vinden mod din hud osv.

Vær så meget tilstede du overhovedet kan. Hver gang tankerne lige kommer til at flyve over på en indkøbsliste eller et gøremål du skal husk. Så stop fysisk op – find tilbage til nærværet – og fortsæt så når du er klar.

En lidt sjov ekstra øvelse er at du tager en notes blok med dig og i slutningen af din gåtur, skriver du ned hvordan det føles. Dette kan du gøre flere gange og på sigt vil du kunne se hvor meget og hvor hurtigt man faktisk rykker sig når man øver de her ting.

10. Fordyb dig

Find en hobby! Hvis du allerede har en, så bruger du den.
Denne øvelse handler om at have noget du rigtig godt kan lide.
Jeg elsker for eksempel at skrive. Ikke noget der behøver at give mening – jeg elsker bare at skrive lister og udfylde min kalender med alt muligt. og det skal være i hånden.
Jeg kender andre der elsker at ligge perler, puslespil, lave musik eller male på sten.
Det er ligemeget hvad det er, bare det er noget du kan fordybe dig i!
Så sætter du tid af. For eksempel 15min til at begynde med. og i de x antal minutter, skal du ikke lave andet end lige præcis den ting.

Rigtig god fornøjelse