fbpx
 

Taknemmelighed – vejen til et sundt & nærende liv

Lad os se på det store billede og være taknemmelige, for selv hvis vi ikke lærte meget i dag, så lærte vi i det mindste en lille smule; og selv hvis vi ikke lærte en lille smule, blev vi i det mindste ikke syge; og selv hvis vi blev syge, døde vi i det mindste ikke. Så, lad os alle være taknemmelige
Buddha (563-483 f. Kr.)

Hvad er Taknemmelighed ?

Taknemmelighed er accepten af dét, der er!


Taknemmelighed er at give slip på sin kontrollerende og manipulerende måde at ville have livet til at være på en bestemt måde og i stedet acceptere og omfavne nuet, præcis som det er.

På godt og ondt.


Taknemmelighed er en følelsen af, at alt er godt, alt sker af en årsag og alt er perfekt også selvom alt sejler omkring en.

Taknemmelighed er noget af det smukkeste man kan føle.

Og hvis man føler taknemmelighed er det meget svært samtidig at tænke en negativ tanke
– og jeg er ALL IN på positive tanker!

Derfor skriver jeg taknemmelighedsdagbog!

Mange studier viser at hvis man starter og/eller slutter dagen med taknemmelighed eller i det hele taget er øvet og god til at være taknemmelig over det man har og er, så har man langt større livsglæde og overskud end andre som ikke gør det.

Og hvem vil ikke have det.

Der er også undersøgelser der viser, at taknemmelighedsøvelser kan reducere stress og frygt/angst, forbedre søvnen og øge vores positive følelser og generelle velvære.


Taknemmelighed gør at kroppen simpelthen har fysisk nemmere ved at klare sig igennem dagligdagens pres.

Formålet er simepelthen at fylde hovedet med så meget taknemmelighed, at der ikke er plads til bekymringer.



Men det er vigtigt at træne sin taknemmelig og fokusere mere på det. For når du er taknemmelig, kan du ikke samtidig være stresset eller bekymret.

Personligt gør taknemmelighedsøvelserne det at jeg hver aften falder i søvn med en følelse af taknemmelighed over hvor jeg er og hvad jeg har i mit liv – i modsætning til alle de ting jeg kunne bekymre mig om.
Og det er ligemeget om det har været en hård eller god dag. For man kan også sagtens være taknemmelighed over modstand.


Så hvordan gør du det?

  • Beslut dig for at det er en vane du vil begynde at indføre og placer evt dagbogen fast på dit natbord eller et sted du ser den inden du går i seng, så du husker det.
  • Hver aften, som det sidste du gør skal du notere 3-5 ting, som du er taknemmelig for eller sætter pris på, ned i dagbogen. Det må ikke være de samme hver dag. Forsøg så vidt det er muligt at finde på noget nyt hver dag.
    Det er heller ikke nok blot at skrive “jeg er taknemmelig for at jeg trækker vejret”. Prøv at skrive ned hvorfor du er taknemmelig og hvordan det gør dig glad.

    For eksempel “Jeg er taknemmelig for at jeg trækker vejret, fordi jeg på den måde kan mærke jeg er i live og når jeg er i live kan jeg lege med min søn”.

    Det der nemlig kommer til at gøre hele forskellen, er ikke det at du finder de ting du er taknemmelig for.

    Det er der hvor du skal mærke hvorfor du er taknemmelig. Så denne del er meget vigtig.
  • Prøv så vidt muligt at beholde den/de følelser du får fremkaldt i det du lægger dig til at sove.
  • (Hvis du har en af dele seng med kan i, hvis i har lyst, dele jeres taknemmelighed med hinanden).

Hvis du starter i det små og får det gjort til en vane, så vil du blive overrasket over hvor nemt og effektivt det er.

Det kan være rigtig svært i starten, hvis man ikke er vant til det.

De aftener hvor jeg kan have svært ved at finde på noget så bruger jeg for det meste ting som:

  • Jeg er taknemmelig for at jeg lever så jeg kan opleve den smukke natur og grine med dem jeg har kært.
  • Jeg er taknemmelig for min læringsproces for det gør at jeg virkelig mærker mig selv.
  • Jeg er taknemmelig for den mulighed jeg har fået for at stoppe op og revurdere min måde at være i verden på osv. for så har jeg længere tid af mit liv til at leve som jeg har lyst.

Men start med de små ting, som for eksempel at du trækker vejret, at du kom ud af sengen eller at solen skinner.

Så det næste jeg gerne vil invitere dig til, er at integrere en taknemmelighedsdagbog i dit liv fra idag af.

Du kan skrive i din yndlingsnotes bog eller dagbog eller du kan benytte den taknemmelighedsdagbog jeg har fået lavet til dig.

Download taknemmelighedsdagbogen ved at trykke på billedet her under:

Meditation

Jeg har også lavet en lille kort meditation omkring vejrtrækning & taknemmelighed. Den kan du hente gratis inde i min lille kiosk.

Du kan også hente meditationen, ved at trykke på billedet:

Rigtig god fornøjelse

De bedste hilsner
Pernille, Healthyish